W Sekwencji

W Sekwencji

Wraz z ogromnym wzrostem popularności nowych brzmień sukcesy zaczęły święcić firmy zajmujące się kreowaniem oprogramowania DAW (Digital audio workstation). W obecnych czasach wiedza na temat tego typu programów, umożliwia nam tworzenie świetnych kawałków w swoim pokoju, niekoniecznie posiadając drogi studyjny sprzęt. Jednak jak w każdej dziedzinie życia, kultury jeśli coś jest szeroko dostępne to bardzo widoczna jest druga, negatywna strona medalu – w tym wypadku terabajty kawałków zrobionych przy użyciu pierwszych lepszych sampli ściągniętych z torrentów. Jak zatem odnaleźć się chaosie informacji dot. produkcji muzyki atakujących nas zewsząd na portalach społecznościowych? Do niedawna rzesza miłośników produkcji muzyki dzieliła się swoimi doświadczeniami na forach dyskusyjnych, a na YouTube łatwo można znaleźć tutoriale jak zrobić banger, który poruszy przeciętną weekendową publikę. Patrząc na cały ten proces można odnieść wrażenie, że dzieje się on tylko wirtualnie, ale nic nie jest bardziej skuteczne, niż bezpośredni kontakt z drugą osobą. Ta myśl musiała być jedną z inspiracji do stworzenia Sekwencji – szkoły produkcji muzycznej, która została uruchomiana kilka tygodni temu w Katowicach. Mieliśmy ogromną przyjemność uczestniczyć w otwarciu tego miejsca oraz pierwszych warsztatów. Rozmawiamy z jednym z założycieli Sekwencji – producentem i wszechstronnym realizatorem dźwięku Bartoszem Markiem Sztandarem, obecnie działającego na scenie drum and bass w ramach grupy Scream Music jako BMS.

DSC_4804

 

Future-bass.pl Opowiedz, jaka była geneza projektu?

BMS Projekt powstał w momencie, kiedy po wieloletnim pobycie za granicą poznałem się z Kubą Sojką, który jest ambasadorem marki Ableton, a ja w tamtym czasie byłem już Certyfikowanym Trenerem – (jednym z trzech w kraju – przyp. red.).
Okazało się że jest to człowiek który nie tylko ma mocną pozycję na “rynku” swojej sceny,, ale ma też doświadczenie w prowadzeniu szkoleń, co jest bardzo istotne.

f-b.pl Sam byłem na tego typu szkoleniach w 2012 i to było bezpośrednią przyczyną mojego zagłębienia w muzykę.

BMS Usiedliśmy sobie kiedyś na herbacie i uznaliśmy, że warto byłoby zrobić razem taki projekt edukacyjny – wtedy jeszcze w ogóle nie myśleliśmy o miejscu. Dla mnie na tamten czas ogromną zagwozdką było to, że przyjdzie mi prowadzić zajęcia po polsku, co wbrew pozorom nie ułatwia niczego – z uwagi na ogrom terminologii technicznej mającej swoje polskie odpowiedniki których nigdy nie używałem. Zrobiłem kilka warsztatów w INQbatorze – żeby też się trochę “rozkręcić” w ojczystym języku, na rozgrzewkę. Kuba również wziął podczas jednego z tych warsztatów udział. Postanowiliśmy się nadać temu zorganizowaną formę. Wtedy pojawiło się Biuro Dźwięku, z którym weszliśmy we współpracę – zaczęliśmy budować projekt szkolenia z Ableton Live i serię darmowych warsztatów w wakacje 2014 który z sukcesem zrealizowaliśmy. Pewnego dnia, kiedy mieliśmy już tam rozpoczynać, dostaliśmy informację od Biura Dźwięku, że musimy dosłownie złożyć wszystkie papiery w pół godziny i zostało nam 15 minut na wymyślenie nazwy. Siedliśmy sobie na kawce i wymyśliliśmy ją. Sądzę, że jest całkiem w porządku. Dziś jesteśmy już w totalnie innym miejscu – mamy własny lokal. Sekwencja miejscem nie jest już projektem, więc wyszliśmy na wyższy poziom.

f-b.pl No to mniej więcej tak jak sejmowa ustawa, która wchodzi w życie!

BMS Tak, ale to nie jest oczywiście koniec. Mamy daleko idące plany, które chcemy w najbliższej przyszłości realizować. O wszystkim będziemy informowali na czas za pośrednictwem www.sekwencjalive.com i naszego fan page na facebooku.

DSC_4841

f-b.pl  Czyli Sekwencja jest pierwszą w Polsce niezależną szkołą produkcji muzyki Ableton Live? Z tego, co wiem, Biuro Dźwięku finansowane jest z funduszy miejskich.

BMS Do końca nie wiem, z czego Biuro Dźwięku jest finansowane, aczkolwiek my jesteśmy finansowani z naszej samodzielnej działalności – jesteśmy absolutnie niezależni. Nasza szkoła skoncentrowana jest na programie Ableton Live. Moim celem jest to, żeby dominował on na każdym szkoleniu, ale pamiętamy że jest on narzędziem służącym do celu jakim jest tutaj produkcja muzyki. Uczymy zatem faktycznie produkcji muzycznej, sposobów myślenia prowadzących do jej powstawania podczas pracy na programie jakim jest Ableton Live. Przede wszystkim zrozumienia znaczenia całej tej maszynerii i tego jakie możliwości ona nam daje. Innymi słowy uczymy technik służących do produkcji, realizowanych za pomocą dostępnej nam technologii. Mamy szkolenia Live’a, które realizujemy z Kubą, skierowane do osób dopiero zaczynających swą przygodę z muzyką. Mamy również innych szkoleniowców, którzy wykładają swoje autorskie szkolenia i ich udział również jest bardzo istotny.

f-b.pl  Jakie na przykład?

BMS Mamy szkolenie mix/master, które realizuje Piotr Figiel, który miał dziś przyjemność, mam nadzieję <śmiech>, poprowadzić u nas swój pierwszy warsztat; mamy szkolenie Native Instruments prowadzone przez Wojtka Kleckiego, który na co dzień tworzy stereosound.pl, gdzie jest masa tutoriali video i tym podobne; i mamy jeszcze cztery kolejne, które ogłosimy w swoim czasie i mase pomysłów na przyszły rozwój.

f-b.pl  Idzie to wszystko do przodu. Spotkaliście się z jakimiś problemami w realizacji Sekwencji?

BMS Myślę, że były same problemy w realizacji <śmiech>, jednak jakimś cudem udało mi się to wszystko udźwignąć… Jesteśmy w Polsce. Tutaj, wiadomo, biurokracja nas nie oszczędza. Ponadto zbudowaliśmy nasze piękne miejsce w starej kamienicy. Generalnie zdarliśmy mieszkanie do gołej ściany, które kiedyś było własnością jakiejś firmy, bodajże kursów prawa jazdy. Był to potwornie skomplikowany projekt budowlany, który trwał pół roku. Teraz mamy salę wykładową, spełniającą jednocześnie warunki akustyczne studia produkcyjnego, co jest absolutnym ewenementem – nigdy wcześniej nie widziałem czegoś takiego na oczy, zwykle adaptacja przestrzeni wykładowej pod działania szkoleniowe z technologii audio jest minimalna co bardzo utrudnia prowadzenie wielu zajęć gdzie realizowane przykłady wymagają prezycji. Dzięki temu nasza sala brzmi świetnie i pozwala na normalną pracę z muzyką jak w każdym innym studio posiadając tzw. “sweet spot”. Jednocześnie jest wyposażona we wszystko co jest potrzebne do prowadzenia szkoleń. Uważamy, że to miejsce jest unikatowe nie tylko na skalę naszego kraju. Zbudowanie go było potwornie trudne wiązało się z 2 etapowym projektem akustycznym – jest ono oczywiście wyizolowane, po wstawieniu śluzę akustycznej która jest jeszcze w trakcie budowy będziemy w stanie być tutaj naprawdę głośno, nawet po nocy. Ogrom pracy poszedł w brzmienie pomieszczenia – mieliśmy projekt adaptacji, robiony przez zawodowców do tego celu wynajętych, choć my też się na tym odrobinkę znamy – zależało nam by zrobić to z grubej rury… no i tak też się stało – miejsce stoi, brzmi świetnie, jak na razie wszystko idzie super!

f-b.pl  Również lokalizacja jest bardzo dobra – bezpośrednie sąsiedztwo do wejścia na katowicki główny dworzec.

BMS No pewnie, to również jest bardzo ciekawe. Mimo to, że generalnie znajdujemy się koło tylnego wejścia dworca, jest u nas bardzo cicho – nie słychać tego, co dzieje się na placu. Ja sam byłem zdziwiony i to było jednym z takich argumentów koronnych, dlaczego na to miejsce się zdecydowaliśmy. Mamy dodatkowo świetne okna, które założył nasz główny właściciel budynku. Stwierdziłem, że to jest też świetny punkt komunikacyjny. Ludzie mogą dojeżdżać do nas pociągami, łatwo nas można znaleźć – dzięki temu nie ograniczamy swojej oferty do ludzi z Katowic i okolic, ale również zapraszamy chętnych z całej Polski do brania udziału w naszych szkoleniach. Jest to wygodne i jak najbardziej wykonalne.
www.sekwencjalive.com

DSC_4876