Diggin’ in the carts

Diggin’ in the carts

Sześć odcinków poświęconych ludziom odpowiedzialnym za ewolucję japońskiej muzyki do gier wideo

Ekskluzywne wywiady z pionierami, takimi jak Hirokazu Tanaka czy Nobuo Uematsu, oraz współczesnymi artystami, takimi jak Flying Lotus, Dizzee Rascal czy Fatima Al Qadiri +++

Premiera pierwszego odcinka już 4 września

Przez ponad trzy dekady w japońskich grach wideo pojawiały się najbardziej rozpoznawalne melodie ze świata globalnej kultury popularnej. Jednak większość twórców tych ponadczasowych kompozycji przez wiele lat  była anonimowa. Nowy serial dokumentalny produkcji Red Bull Music Academy opowie historię ludzi stojących za najlepszym muzycznym towarem eksportowym Japonii. Na przestrzeni sześciu odcinków serial Diggin’ In The Carts zgłębia historię japońskiej muzyki do gier wideo od 8-bitowej ery aż do dnia dzisiejszego.

Z każdym kolejnym odcinkiem serial analizuje nowy rozdział w procesie ewolucji muzyki do gier wideo, w czym bez wątpienia pomagają ekskluzywne wywiady z najwybitniejszymi kompozytorami tego gatunku. W produkcji pojawiają się m.in. Hirokazu “Hip” Tanaka, który napisał muzykę do klasycznych gier, takich jak Tetris czy Metroid, Yuzo Koshiro, który zainspirowany życiem nocnym w Tokio na początku lat 90. stworzył ścieżkę dźwiękową do Streets of Rage, oraz Nobuo Uematsu, którego muzyka do serii Final Fantasy zainteresowała nawet najlepsze orkiestry świata.

Aby podkreślić wpływ, jaki ich dzieła wywarły na całym świecie, wywiady z japońskimi kompozytorami zostały zestawione z wypowiedziami gwiazd muzyki współczesnej jak: Flying Lotus, Dizzee Rascal, Just Blaze, Joker, Fatima Al Qadiri, Kode9, Havoc, J-Rocc czy Ikonika, którzy opowiadają, jak bardzo ich własne podejście do tworzenia muzyki zmieniło się pod wpływem muzyki do gier wideo.

Flying Lotus - Diggin’ in the carts

Premiera pierwszego odcinka Diggin’ In the Carts odbędzie się w czwartek 4 września  na stronie redbullmusicacademy.com. Serial ukaże się jeszcze przed startem Red Bull Music Academy w Tokio. Między 12 października a 14 listopada przemierzające cały świat muzyczne laboratorium będzie gościć w stolicy Japonii, gdzie przez pięć tygodni organizowane będą warsztaty, koncerty, imprezy klubowe oraz inne muzyczne atrakcje i widowiska.

Podczas swojej pierwszej wizyty w Azji, Akademia spróbuje zgłębić bogate muzyczne i artystyczne dziedzictwo Japonii oraz przeanalizować ogromny wpływ, jaki muzyka i technologia tego kraju wywierają na całym świecie. Szesnasta edycja Red Bull Music Academy  zgromadzi 59 starannie wyselekcjonowanych producentów, wokalistów, twórców bitów, instrumentalistów i DJów z 34 krajów, w tym Polaka – Marcina Sonneberga. Wezmą oni udział w kameralnych sesjach wykładowych oraz będą wspólnie tworzyć muzykę w przestronnych, specjalnie do tego celu zbudowanych studiach w dzielnicy Shibuya, zaprojektowanych przez wielokrotnie nagradzanego architekta Kengo Kuma.

Więcej infromacji na www.redbullmusicacademy.com   oraz www.redbull.pl/muzyka

DIGGIN’ IN THE CARTS: LISTA ODCINKÓW

Odcinek 1: The Rise of Video Game Music

Pierwszy odcinek serialu prezentuje narodziny i wczesny rozwój muzyki w świecie gier wideo. Od najwcześniejszych dźwięków i melodii aż po pierwsze działa muzyczne w automatach do gry Namco. Poznajemy Junko Ozawę, jedną z pierwszych kompozytorów pracujących dla Namco, oraz legendarnego Hirokazu ‘Hip’ Tanakę, który dołączył do zespołu Nintendo w 1980 roku i stworzył melodie do najpopularniejszych gier tej firmy, w tym Metroid i Tetris.

Data premiery: 4 września 

Występujący artyści: Junko Ozaw, Hirokazu ‘Hip’ Tanaka; Mobb Deep’s Havoc, J-Rocc, Kode 9, Thundercat, Anamanaguchi

Odcinek 2: The Outer Reaches of 8-Bit

Pod koniec lat 80. Japonia zmagała się z bańką spekulacyjną. Ceny towarów i nieruchomości wystrzeliły w górę niemal do stratosferycznych wysokości, więc tak samo działo się w przypadku 8-bitowej technologii. Firmy typu Konami czy Sunsoft przekraczały technologiczne granice, a dźwięk stał się najpotężniejszą bronią. Obydwie firmy walczyły o reputację marki oferującej najbardziej niezwykły dźwięk w czasach sławy  Famicom. Poznajemy byłego lidera zespołu dźwiękowców w Konami i kompozytora muzyki do gry Contra Hidenori Maezawę oraz Masashi Kageyamę, człowieka odpowiedzialnego za stworzenie jednej z najbardziej legendarnych 8-bitowych ścieżek dźwiękowych: Gimmick!

Data premiery: 11 września

Występujący artyści:  Hidenori Maezawa, Masashi Kageyama; Fatima Al Qadiri, Anamanaguchi, Oh No, Flying Lotus

Odcinek 3: The Dawn of a New Era

Wraz z nadejściem lat 90. pojawiła się 16-bitowa technologia, dzięki której gry video stały się zdecydowanie barwniejsze i bardziej dynamiczne. Pokolenie młodych kompozytorów, których w młodości inspirowały melodie stworzone przez starszych kolegów po fachu, wynosi muzykę do gier video na wyższy poziom, wykorzystując nowe systemy zapewniające grom niemal filmową jakość dźwięku. Jednocześnie gry video zyskują niebywałą, międzynarodową popularność dzięki tytułom takim jak Street Fighter 2. Twórcy gry zadbali o to, by muzyka kompozytora Yoko Shimomury dudniła z kiosków z gazetami, sklepów z frytkami i – a jakżeby inaczej – salonów gier na całym świecie.

Data premiery: 18 września

Występujący artyści:  Hayato Matsuo, Hitoshi Sakimoto, Yoko Shimomura, Manami Matsumae; Thundercat, Dizzee Rascal, Flying Lotus, D Double E

Odcinek 4: The Cool Kid

Na początku lat 90. sprzedaż gier video na całym świecie znacznie wzrosła, a pomiędzy dwoma największymi firmami na rynku – Nintendo i Sega – wybuchła wojna. Sega zapracowała na swoją pozycję w latach 80. produkcją automatów do gry, jednak rynek gier na konsole należał do Nintendo. Sytuacja zaczęła się zmieniać, kiedy Megadrive firmy Sega zasłynął dzięki grom uznawanym za nieco bardziej „cool”. Po części dzięki  wbudowanemu do Megadrive FM Synth, ukazały się jedne z najlepszych melodii do gier w historii, autorstwa gwiazdy J-Pop Masato Nakamury, który dostał za zadanie skomponowanie muzyki do Sonic The Hedgehog, oraz Yuzo Koshiry, który wykorzystał doświadczenia z klubów nocnych w Tokio do stworzenia jednej z najbardziej pamiętnych ścieżek dźwiękowych w historii gier video, Streets of Rage. 

Data premiery:  25 września

Występujący artyści:  Yuzo Koshiro, Hiroshi Kawaguchi, Takenobu Mitsuyoshi; Just Blaze, Ikonika, Joker, J-Rocc, Flying Lotus, Thundercat, Ladyhawke

Odcinek 5: The Role of Role Play

Gry fabularne zdążyły podbić rynek w Japonii prawie 10 lat przez wypuszczeniem słynnych Final Fantasy czy Dragon Quest. Były one tak popularne, że firmy produkujące gry, chcąc osiągnąć niespotykaną dotąd jakość 8 i 16-bitowych dźwięków, zatrudniały osoby takie jak Koichi Sugiyama, jeden z najbardziej szanowanych japońskich kompozytorów muzyki klasycznej. W tym odcinku śledzimy muzykę z Final Fantasy, a utwory Nobuo Uematsu zataczają pełne koło. Ich wczesne wcielenia oznaczały 8-bitowe dźwięki imitujące brzmienie orkiestry. Obecnie to właśnie najlepsze orkiestry świata grają muzykę, która niegdyś walczyła o wzbicie się na ich poziom.

Data premiery:  2 października

Występujący artyści:  Nobuo Uematsu, Arnie Roth, Thomas Bocker; Groundislava, Fatima Al Qadiri, Flying Lotus, Oh No

Odcinek 6: The End of an Era

Wraz z pojawieniem się 32-bitowej technologii konsole zaadaptowały technologię CD, a muzyka do gier na zawsze zakończyła erę chipów. Z każdym nową generacją sprzętu komputerowego coraz trudniej było odróżnić muzykę do gier od „prawdziwej” muzyki. Niektóre firmy poszły z dźwiękiem o krok dalej i wypuściły muzykę do gier, która ożywała także poza salonem. Niektórzy działali w stylu hollywoodzkim i nagrywali orkiestry z całego świata. A jeszcze inni… Cóż, wykupywali licencje na utwory z radia. Choć od narodzin ery chipowych melodii minęło ponad 30 lat, 8-bitowa i 16-bitowa muzyka wciąż żyje w sercach ludzi na całym świecie. 

Data premiery:  9 października

Występujący artyści: Michiru Yamane, Hideo Kojima, Teruta, Ludvig Forsell, Yuu Miyake, Nobuyoshi Sano, Yoshie Takayanagi, Akitaka Tohyama, Rio Hamamoto, Keiichi Okabe, Taku Inoue,